Shape

Herstelling & onderhoud

Duid het punt aan waarover je informatie wenst te zien

1
2
3
4
5
6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Centrale verwarming

Voor jou als huurder

  • Door vorst ontstaat er schade aan de cv-ketel en de onderdelen.
  • Door jouw fout is de cv-ketel beschadigd.
  • Er hangt een gasgeur in je woning. Buiten de kantooruren verwittig je jouw netwerkbeheerder. Het telefoonnummer staat op de teller!

Voor de onderhoudsfirma

  • De cv-ketel lekt.
  • De cv-ketel werkt niet zoals het moet.

Wie contacteren bij problemen met je verwarming

Bij problemen met de verwarming kan je terecht bij de firma Engie Cofely via 089 62 38 44 of 011 34 64 23.

Gasleiding en waterleiding

Voor de nutsmaatschappij

  • Er ontstaat een lek in de gasleiding of waterleiding voor de teller.

Voor de onderhoudsfirma/Nieuw Dak

  • Er zit een lek in de gasleiding, koppeling of gaskraan achter de teller.
  • Er is een lek bij de waterleiding, afvoerbuis of sifon waar je niet bij kan.
  • Het opzoeken van leidingen voor het ontstoppen als er geen toezichtsputten aanwezig zijn.
  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond.
  • Er is een lek in de gasleiding of waterleiding achter de teller.

Tip

  • De onderhoudsfirma komt eenmaal om de 2 jaar langs om de centrale verwarming na te kijken en te reinigen.

Toestellen voor warm water op gas en elektriciteit die eigendom van Nieuw Dak zijn

Voor jou als huurder

  • Er is schade aan de boiler ontstaan door jouw fout.
  • Er hangt een gasgeur in de woning. Buiten de kantooruren verwittig je jouw netwerkbeheerder. Het telefoonnummer staat op de teller!
  • Jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud van gemakkelijk bereikbare onderdelen. Denk daarbij aan ontkalken, reinigingen van gasmonden en kranen en regelen van waterverwarmer.

Voor Nieuw Dak

  • Er is een lek in de gasleiding, de koppeling of de gaskraan.

Engie Cofely zorgt voor onderhoud wanneer

  • De boiler niet werkt of lekt.
  • Contacteer Engie Cofely: 089 62 38 44 of 011 34 64 23

Tips

  • Is je boiler defect en heb je een onderhoudscontract? Verwittig dan de firma die het onderhoud doet.
  • Heb je geen onderhoudscontract? Verwittig dan Nieuw Dak.
  • Voer het onderhoud niet zelf uit.
  • Stel je boiler nooit in op meer dan 60 graden. Verlucht regelmatig de ruimte waar de boiler staat om CO-vergiftiging te voorkomen.
  • Hangt er een gasgeur in de woning? Draai dan onmiddellijk de gaskraan dicht en verwittig Nieuw Dak! Buiten de kantooruren bel je naar jouw netwerkbeheerder. Het telefoonnummer staat op de teller!

Trappen in je huis

Voor jou als huurder

  • De trap in je huis is beschadigd.
  • De trapleuning staat los.

Voor Nieuw Dak

  • In de trapleuning, de treden of de zijkant van de trap zit houtworm.

Tips

  • Stof de trap om de 2 weken af of was de trap af met een zacht schoonmaakmiddel.
  • Schilder een geverfde trap om de 5 jaar.
  • Vernis een houten trap om de 5 jaar.
  • Schilder nooit een verniste trap.

Zekeringskast en elektriciteitsinstallatie

Voor jou als huurder

  • De steek-, pen- of draaizekering is defect of gesmolten.
  • Het deurtje van de zekeringkast zit los, is kapot of weg.

Voor Nieuw Dak

  • De automatische railzekering is defect.
  • De hoofdschakelaar van de zekeringkast is kapot.
  • De verliesstroomschakelaar is stuk.

Tips

  • Reinig de lampenhouders om de 6 maanden aan de buitenzijde met een licht vochtige doek.
  • Reinig de zekeringskast 1 keer per jaar met een droge doek.
  • Vervang een defecte zekering altijd door dezelfde soort zekering. De stroomweerstand moet steeds hetzelfde zijn als daarvoor van toepassing was.
  • Knip de wachtdraden niet af. Dat zijn de elektrische draden die uit het plafond komen.
  • Overbrug geen defecte zekering. Steek er dus geen koperdraadje in om ze toch te gebruiken.

Tellers - meters – leidingen

Voor jou als huurder

  • Jij houdt de tellers en leidingen vorstvrij.
  • Je bent verantwoordelijk wanneer de verzegeling op de teller is verdwenen.

Voor Nieuw Dak

  • Er zit een lek in de gasleiding of waterleiding achter de teller.

Voor de nutsmaatschappij

  • Er is een lek in de gasleiding of waterleiding voor de teller.
  • De teller, hoofdkraan of hoofdschakelaar is stuk of zit vast.

Tips

  • Bescherm de watertellers met een isolatiemat tegen de vorst.
  • Draai de gaskraan dicht en schakel de hoofdschakelaar van de elektriciteit uit als je voor lange tijd afwezig bent.
  • Is het lood voor de verzegeling van de teller of meter weg? Verwittig dan altijd de nutsmaatschappij.