Shape

Herstelling & onderhoud

Duid het punt aan waarover je informatie wenst te zien

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Kranen

Voor jou als huurder

  • Een kraan in je keuken of in het toilet is los, kapot, lekt, zit vast, draait door of is verkalkt.
  • Het kraantje onder je toilet of achter de gootsteen zit vast (schell kraan).

Voor Nieuw Dak

  • Door verkalkte leidingen komt er bijna geen water uit de kraan.

Tips

  • Ontkalk de kranen en kraantoppen elk jaar met azijn.
  • Draai elk jaar de kleine afsluitkraantjes open en dicht.
  • Verbreek nooit de verzegeling aan de waterteller. Je kan hiervoor een boete krijgen.
  • Is er de hoofdkraan of waterteller defect? Verwittig dan de watermaatschappij

Lavabo

Voor jou als huurder

  • De lavabo is kapot of weg.
  • De stop van de lavabo is verdwenen.
  • Er is een verstopping, bijvoorbeeld door haren in je afvoer.
  • De afvoerbuis of sifon waar je bij kan, lekt.
  • Jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud en tijdige vervanging van de siliconen rondom je lavabo.
  • Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon.

Voor Nieuw Dak

  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door slechte constructie.

Tip

  • Onderhoud je lavabo met de juiste producten.

Bad

Voor jou als huurder

  • Je bad staat los, is kapot of weg.
  • De stop van je bad is weg.
  • Er is een verstopping, bijvoorbeeld door haren in de afvoer.
  • De afvoerbuis of sifon waar je bij kan, lekt.
  • Jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud en tijdige vervanging van de siliconen rondom je bad.
  • Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon.

Voor Nieuw Dak

  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door een slechte constructie.

Tip

  • Onderhoud het bad met de juiste producten.

Douche

Voor jou als huurder

  • De douche staat los, is kapot of weg.
  • De stang van de douche, het gordijn van de douche, de spiegel of rekjes staan los, zijn kapot of verdwenen.
  • Er is een verstopping, bijvoorbeeld door haren in de afvoer.
  • De afvoerbuis of sifon waar je bij kan, lekt.
  • Jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud en tijdige vervanging van de siliconen rondom je douche.
  • Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon.

Voor Nieuw Dak

  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door een slechte constructie.

Tip

  • Onderhoud de douche met de juiste producten.

Muurtegels

Voor jou als huurder

  • De muurtegels komen los door verkeerd gebruik (bv. waterinfiltratie door douchen in een bad).
  • Enkele muurtegels komen los. Zet deze zelf terug vast.

Voor Nieuw Dak

  • De muurtegels komen los door zetting van het gebouw.

Tips

  • Poets de tegels elke week.
  • Gebruik het bad niet als douche als de muurtegels niet tot plafondhoogte komen.

Spiegels

Voor jou als huurder

  • Er ontstaan zwarte vlekken op de spiegel door slijtage.
  • De spiegel is gebarsten of gebroken.

Tip

  • Reinig je spiegels elke week met water en een gechikt schoonmaakmiddel.

Ventilatie en roosters voor verluchting

Voor jou als huurder

  • Het rooster is los, kapot of weg.

Tip

  • Hou de ventilatie en de roosters voor de verluchting altijd open, tenzij bij storm of grote koude.

Toestellen voor warm water op gas en elektriciteit die eigendom zijn van Nieuw Dak

Voor jou als huurder

  • Er is schade aan de boiler ontstaan door jouw fout.
  • Er hangt een gasgeur in de woning. Buiten de kantooruren verwittig je meteen je netwerkbeheerder. Het telefoonnummer staat op de gasteller.
  • Jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud van gemakkelijk bereikbare onderdelen. Dit omvat het ontkalken, reinigingen van gasmonden en kranen en regelen van waterverwarmer.

Voor Nieuw Dak

  • Er is een lek ontstaan in de gasleiding, de koppeling of de gaskraan.

Engie Cofely zorgt voor onderhoud wanneer

  • Er een lek ontstaat bij de boiler.
  • Je boiler niet werkt.
  • Contacteer Engie Cofely: 089 62 38 44 of 011 34 64 23

Tips

  • Is je boiler defect en heb je een onderhoudscontract? Verwittig dan de firma die het onderhoud doet.
  • Heb je geen onderhoudscontract? Verwittig dan Nieuw Dak.
  • Voer het onderhoud niet zelf uit.
  • Stel je boiler nooit in op meer dan 60 graden. Verlucht regelmatig de ruimte waar de boiler staat om CO-vergiftiging te voorkomen.
  • Hangt er een gasgeur in de woning? Draai dan onmiddellijk de gaskraan dicht en verwittig Nieuw Dak! Buiten de kantooruren bel je naar jouw netwerkbeheerder. Het telefoonnummer staat op de teller!

Ramen

Voor jou als huurder

  • De klink of het slot is los of gebroken.
  • Smeer regelmatig alle hang- en sluitwerk.
  • Er hangt condensvocht aan de binnenkant van de ramen.

Voor Nieuw Dak

  • Het raam klemt.
  • Er zit condensvocht tussen het dubbel glas.
  • Het raam is rot of versleten.
  • De siliconen zijn verouderd.

Tips

  • Maak eenmaal per jaar de afvoergaatjes van de ramen vrij. Gebruik een breinaald om de gaatjes van binnen naar buiten te ontstoppen.
  • Schilder nooit ramen in aluminium of kunststof (= plastic, glasal). Was ze enkel af.
  • Boor geen gaten in de ramen.

Radiatoren

Voor jou als huurder

  • Door een zwaar voorwerp komt de radiator los van de muur.
  • Ontlucht regelmatig je radiatoren.
  • De radiator maakt vreemde geluiden (bv. tikken,…).
  • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt door verkeerd gebruik.

Voor Engie Cofely/Nieuw Dak

  • De radiator wordt niet warm of blijft onvoldoende warm.
  • De radiator of de kraan van de radiator is verouderd en versleten.

Wie contacteren bij problemen met je verwarming

Bij problemen met de verwarming kan je terecht bij de firma Engie Cofely via 089 62 38 44 of 011 34 64 23.


Problemen met je radiatoren of leidingen

Contacteer team Onderhoud & Herstellingen van Nieuw Dak via het formulier 'Herstelling aanvragen' op deze pagina, via onderhoudenherstellingen@nieuwdak.be of via 089 62 90 20 (en kies 1).