Shape

Herstelling & onderhoud

Duid het punt aan waarover je informatie wenst te zien

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Binnendeur

Voor jou als huurder

  • De deur sleept door vuil onder de deur.
  • De klink is los of gebroken.
  • De deur valt niet in het slot.
  • De sleutel is kwijt.
  • Het slot is stuk.
  • De deurpomp van een zelfsluitende deur is stuk omdat de deur werd geblokkeerd.
  • De deur is rot door slecht onderhoud van jou als huurder.

Voor Nieuw Dak

  • De deur sleept omdat de vloer omhoog komt.

Tips

  • Was de binnendeuren om de 6 maanden af met water en met een niet bijtend schoonmaakmiddel. Gebruik nooit een harde spons.
  • Schilder nooit deuren in aluminium of kunststof (=plastic of glasal). Was ze enkel af.
  • Boor nooit gaten in de deuren.
  • Smeer de sloten en scharnieren om de 6 maanden.

Lichtpunten en lampenhouders

Voor jou als huurder

  • De lamp is stuk.
  • De lampenhouders zijn los, kapot of weg.

Pleisterwerk muren en plafond

Voor jou als huurder

  • Er is schade aan de bepleistering van wanden of plafonds door stoten, boringen, wegnemen van nagels, krammen en blokken.
  • Condens en vocht zorgen voor schimmel op de muur.

Voor Nieuw Dak

  • Het pleisterwerk van muren of plafonds valt naar beneden.
  • Opstijgend vocht veroorzaakt vochtschade.
  • Door zetting van het gebouw zijn ernstige barsten of scheuren in het plafond ontstaan.

Tips

  • Reinig het plafond elk jaar met een schoonmaakmiddel.
  • Bekleed het plafond en de muren niet met platen in piepschuim (=isomo).
  • Maak zelf geen verlaagd plafond.

Plinten

Voor jou als huurder

  • Eén of enkele plinten hangen los door beschadiging of slecht onderhoud.
  • De plinten vertonen barsten of krassen. Er zijn insnijdingen, boorgaten of vlekken in de plinten.

Tips

  • Reinig de plinten om de 6 maanden met een vochtige doek.
  • Vernis of schilder houten plinten om de 5 jaar.

Radiatoren

Voor jou als huurder

  • De radiator komt los van de muur door er een zwaar voorwerp op de zetten.
  • De radiator moet ontlucht worden.
  • De radiator maakt vreemde geluiden (bv. tikken,…).
  • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt door verkeerd gebruik.

Voor Engie Cofely/Nieuw Dak

  • De radiator wordt niet warm of blijft warm.
  • De radiator of de kraan van de radiator is erg verouderd en versleten.

Wie contacteren bij problemen met je verwarming

Bij problemen met de verwarming kan je terecht bij de firma Engie Cofely via het telefoonnummer 089 62 38 44 of 011 34 64 23.


Problemen met je radiatoren of leidingen

Contacteer team Onderhoud & Herstellingen van Nieuw Dak via het formulier 'Herstelling aanvragen' op deze pagina, via onderhoudenherstellingen@nieuwdak.be of via 089 62 90 20 (en kies 1).


Tips

  • Draai de kranen van de radiatoren met water elke maand open en dicht.
  • Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest door ze steeds droog te houden.
  • Laat geen natte kleren of handdoeken drogen op je radiator.

Ramen

Voor jou als huurder

  • De klink of het slot is los of gebroken.
  • Jij bent verantwoordelijk voor alle hang- en sluitwerk.
  • Er hangt condensvocht aan de binnenkant van de ramen.

Voor Nieuw Dak

  • Het raam klemt.
  • Er zit condensvocht tussen het dubbel glas.
  • Het raam is rot of versleten.
  • De siliconen zijn verouderd.

Tips

  • Maak éénmaal per jaar de afvoergaatjes van de ramen vrij. Gebruik een breinaald om de gaatjes van binnen naar buiten te ontstoppen.
  • Schilder nooit ramen in aluminium of kunststof (= plastic, glasal). Was ze enkel af.
  • Boor geen gaten in de ramen.

Schakelaar van het licht

Voor jou als huurder

  • De schakelaar of afdekplaat is los, kapot of weg.
  • De schakelaar werkt niet door een defect in de schakelaar of in een bereikbare leiding.

Tips

  • Reinig de schakelaar om de 6 maanden met een licht vochtige doek.
  • Schilder nooit de schakelaars.

Stopcontacten

Voor jou als huurder

  • Het stopcontact of afdekplaat is los, kapot of weg.
  • Het stopcontact werkt niet door een defect in het stopcontact of in een bereikbare leiding.

Tips

  • Reinig stopcontacten om de 6 maanden met een droge doek.
  • Schilder nooit de stopcontacten.

Telefoon-TV-Internet

Voor de telefoonmaatschappij, netbeheerder of provider

  • De telefoon werkt niet.
  • De aansluiting werkt niet.

Tip

  • Schakel je tv-toestel helemaal uit als je het niet gebruikt. Doe ook het lampje van de tv uit. Zo bespaar je heel wat energie!

Thermostaat

Voor jou als huurder

  • De thermostaat hangt los, is kapot of weg.
  • Vervang op tijd de batterij.

Voor Nieuw Dak

  • De thermostaat werkt niet. Let op: controleer eerst de batterij!
    Huurders met een onderhoudscontract contacteren Engie Cofely via 089 62 38 44 of 011 34 64 23.

Tip

  • Laat je woning nooit afkoelen tot onder minder dan 10 graden. Zo bespaar je op je energieverbruik.